Ulotki

Skuteczność ulotek reklamowych

19 czerwca 2014 1 komentarz
Obrazek wpisu Skuteczność ulotek reklamowych

Wykorzystujesz ulotki w reklamie swojej firmy. Masz przygotowany projekt, który Ci się podoba. Wybierasz agencję reklamową lub drukarnię, która wykonuje dla Ciebie usługę druku. Odbierasz zamówione ulotki i ... no właśnie. Co dalej dzieje się z Twoimi ulotkami? Wykładasz je w swojej firmie, np. na stoliku w korytarzu lub na swoim biurku. A może wynajmujesz młodego i rzutkiego kolportera, który błyskawicznie rozłoży ulotki w skrzynkach pocztowych na terenie całego miasta. Może rozkładasz ulotki w zaprzyjaźnionym sklepie spożywczym, do którego sam chodzisz na zakupy. Wręczasz ulotki osobiście przy każdej wizycie klienta. Twoje ulotki rozdaje przypadkowym klientom wynajęta do tego celu hostessa. Być może Twoje ulotki są insertowane w lokalnej gazecie. A może do kolportażu ulotek wykorzystujesz ...wiatr.

"Rozprowadziłeś" swoje ulotki i czekasz na efekty, a one nie nadchodzą. Na kogo zrzucasz winę? Może na grafika, który źle przygotował projekt, a może na kolportera, który zamiast włożyć ulotkę do skrzynki wrzucił je "hurtowo" do pojemnika na śmieci, może hostessa nie była wystarczająco natarczywa i klienci niechętnie brali Twoje ulotki do ręki, może nakład był za mały, itd. Powody braku sukcesu są różne. Może być jeden główny powód, który przekreśla szansę powodzenia kampanii ulotkowej, ale może być też wiele czynników, które razem wystąpiły.

Jak zwiększyć skuteczność ulotek?

Zacznijmy od podstawy. Dlaczego Twoja ulotka jest nieskuteczna? Przeanalizuj poniżej przedstawione parametry, które powinny dać Ci wstępne określenie przyczyny niepowodzenia w kampanii ulotkowej:

PROJEKT ULOTKI - czy zadbałeś o to, aby projekt Twojej ulotki był wykonany poprawnie? Na tym etapie zazwyczaj warto skupić się na tym, co odbiorca ulotki będzie miał z tego, że po prostu weźmie ją do ręki. Zasady poprawnego projektu opisaliśmy we wcześniejszym artykule. Przypomnij sobie również najczęściej występujące błędy w projektach graficznych. Treść ulotki nie zachęciła klienta do skorzystania z Twojej propozycji, ponieważ zamieściłeś tam zbyt dużo informacji o swojej firmie a za mało korzyści dla odbiorcy. Nie chodzi tu oczywiście o składanie klientom wygórowanych obietnic. Zwróć więc uwagę, czy projekt Twojej ulotki pomaga Ci sprzedać, czy jest tylko listą Twoich usług lub produktów.

PAPIER I JAKOŚĆ DRUKU - estetyka ma znaczenie z dwóch powodów: większość przywiązuje wagę do jakości więc warto zadbać, aby materiał, z którego wykonana została Twoja ulotka był na odpowiednim poziomie, po drugie, estetyka Twojej ulotki może podświadomie wskazywać Twojemu klientowi jakość Twojej oferty Na pewno spotkałeś się z wspaniale wydanymi katalogami np. drogich i ekskluzywnych mebli z profesjonalnie wykonanymi zdjęciami, na wysokiej jakości papierze. Wyobraź sobie dla kontrastu, że te same ekskluzywne meble są przedstawione np. na papierze gazetowym lub podobnym. Czy wtedy te same meble będą się prezentować atrakcyjnie?

NAKŁAD - dokładniejsze dopasowanie nakładu pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze i może mieć wpływ na skuteczność działania. Wiadomym jest, że jeśli drukujesz większą ilość ulotek płacisz więcej, ale koszt pojedynczej ulotki może być znacząco mniejszy. Gdy analizujesz budżet przeznaczony na druk ulotek warto, abyś wziął pod uwagę koszt dotarcia do pojedynczego klienta. Zostawmy na tym etapie samą formę dystrybucji i załóżmy, że odbywa się ona poprawnie. Jeśli Twoje ulotki mają trafić do szerszego grona klientów, np. chcesz poinformować swoich odbiorców o wprowadzeniu do Twojej oferty nowej usługi, warto brać pod uwagę większe nakłady. Oczywiście "więcej" nie musi oznaczać "lepiej". Paradoksalnie małe nakłady dobrze wykonanych i przekazanych klientom ulotek mogą się czasem okazać większą skutecznością.

SPOSÓB KOLPORTAŻU - to może okazać się największą pułapką w jaką wpadają wydawcy ulotek. Czy Ty też masz wrażenie, że ulotki są wszechobecne prawie w każdym miejscu, gdzie przebywają ludzie? To nie jest przypadek. Wiesz, że nawet najbardziej profesjonalnie wydana ulotka będzie tylko kawałkiem papieru z naniesioną farbą drukarską ewentualnie lakierem lub folią, jeśli nie dotrze skutecznie do odbiorcy. Pewnego razu jeden z naszych klientów podczas spotkania wspomniał, że ulotki, które mu przygotowaliśmy ostatnio okazały się niewypałem. Nie pojawił się żaden nowy klient. Zapytałem go wówczas w jaki sposób rozkolportował swoje ulotki i usłyszałem odpowiedź, że rozdał kilka swoim stałym klientom i zostało mu jeszcze trochę ulotek. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że ulotki (dwa pełne kartony, czyli cały nakład 5000 szt.) leżały sobie bezpiecznie ...pod jego biurkiem. Przed dokonaniem wyboru kolportażu zastanów się kim są Twoi klienci. Nie jest żadną tajemnicą, że skuteczność zależy od techniki dotarcia z przekazem, a ta powinna być odpowiednia dla Twojego klienta. Nie ma nic bardziej denerwującego, niż zaśmiecanie otoczenia ulotkami. Są jednak takie ulotki, które klienci chętnie wezmą do ręki. Dlaczego? Dlatego, że ulotka dotarła do nich we właściwym miejscu i czasie. A jak określić ten "właściwy moment"? Nie można matematycznie tego wyliczyć, ale można sprawić, że prawdopodobieństwo sukcesu wzrośnie. W tym celu obserwuj zachowanie Twoich klientów, pytaj w jaki sposób dowiedzieli się o Twojej ofercie, gdzie spotkali się z informacją o Twojej firmie. Te dane po odpowiedniej analizie mogą Ci wskazać najbardziej odpowiedni sposób i czas kolportażu. Np. rozbudowałeś swój warsztat samochodowy i uruchomiłeś nową kabinę do lakierowania nadwozi. Informujesz swoich stałych klientów, że rozszerzyłeś zakres sowich usług, ale chcesz zachęcić większą ilość klientów, aby zaczęli korzystać z Twojej nowej lakierni.

Jaki sposób kolportażu będzie najskuteczniejszy? 

  • Określ kim są Twoi klienci - w tym przypadku będą to właściciele samochodów osobowych np. z terenu Twojego powiatu
  • Sprawdź gdzie najczęściej załatwiają sprawy związane z użytkowaniem samochodu - będą to sklepy motoryzacyjne, myjnie samochodowe, firmy ubezpieczeniowe, stacje paliw, stacje diagnostyczne itp. Zaproponuj np. wzajemną reklamę w przypadku, gdy dobrze znasz sklep motoryzacyjny, w którym sam kupujesz części do samochodów
  • Dowiedz się jakie kampanie informacyjne i reklamowe prowadzi Twoja konkurencja. Może to być dobra wskazówka do tego aby wybrać odpowiedni sposób reklamy. Nie staraj się wcisnąć na siłę w gąszcz ulotek rozłożonych w sklepie motoryzacyjnym. Chyba, że Twoja ulotka naprawdę będzie wykonana w taki sposób, że wzbudzi zainteresowanie klienta. Przy tej okazji powstaje również pytanie: jeśli wszyscy się tu reklamują to dlaczego nie ma tu jeszcze mojej ulotki? Podjęcie decyzji musisz również oprzeć na badaniu, a jedyną formą sprawdzenia czy warto jest przeprowadzenie próby na reprezentatywnej grupie, choć i to czasem nie da Ci do końca wiarygodnych wyników. Tu nieodłączny jest niestety element ryzyka.
  • Pytaj swoich nowych klientów w jaki sposób dowiedzieli się o Twojej lakierni samochodowej. Pomoże Ci to wybrać formę dotarcia do klientów.
  • Skalkuluj budżet reklamowy - postaraj się wyliczyć nakład oraz koszt kolportażu. W pewnych przypadkach koszt kolportażu może być niewielki, zwłaszcza wtedy, gdy sam rozwieziesz swoje ulotki w miejsca ich dystrybucji. W przypadku insertowania Twojej ulotki w prasie lokalnej koszty mogą być znacznie wyższe i musisz wziąć to pod uwagę, aby Twoje wspaniałe ulotki nie zagrzały miejsca pod Twoim biurkiem. Pamiętaj również, że wydrukowanie 5000 ulotek będzie znacznie tańsze niż wydrukowanie 2 x 2500 ulotek, choć matematycznie daje to identyczny nakład.

Na jaką skuteczność możesz liczyć?

Spotykamy się z różnymi oczekiwaniami. Klienci odbierając gotowe jeszcze pachnące farbą ulotki, mają nadzieję, że po ich rozprowadzeniu otrzymają dużo nowych zamówień. Ulotki są kolportowane i ... no właśnie, wyniki są rozczarowujące. Dlaczego? Przecież mamy 1000 wydrukowanych i rozprowadzonych skrupulatnie ulotek a przyszło do nas zaledwie 5 klientów. Czy ulotki są skuteczne? Tak, są skuteczne, ale tylko wtedy, gdy w tym łańcuszku warunków wszystkie ogniwa są dokładnie ze sobą związane. Projekt (zawartość merytoryczna i poprawność graficzna), rodzaj papieru, nakład, sposób kolportażu. Jeśli 1000 Twoich ulotek poprawnie wykonanych zostało rozprowadzone i zyskałeś 5 klientów to jest dobry wynik! Jak wskazują wyniki wielu badań prowadzonych przez różnorodne instytucje czy firmy marketingowe skuteczność rzędu 0,5% przy ulotkach bezadresowych, kolportowanych publicznie jest tym, czego należy się spodziewać w takim przypadku. Wahania skuteczności ulotek spowodowane są czynnikami, które wymienione zostały powyżej. Najbardziej skuteczne kampanie reklamowe dla ulotek bezadresowych mogą sięgnąć nawet 3-5%. Czyli każde 1000 wydrukowanych ulotek może przynieść Ci 30-50 zamówień, oczywiście pod warunkiem, że trafiłeś do swojego odbiorcy we właściwym czasie i miejscu.

Czy warto zatem drukować ulotki?

Warto korzystać z tej formy reklamy, ponieważ jest ona jeszcze popularnym sposobem przekazywania informacji o ofertach. Na dowód można przytoczyć tu wszechobecne w naszych skrzynkach na listy gazetki, ulotki i foldery drukowane w różnych nakładach przez sieci handlowe oraz mniejsze i większe firmy. Szczególnie te duże sieci handlowe mające rozbudowane struktury działów marketingowych, których zadaniem jest bieżąca kontrola skuteczności gazetek, nie rezygnują z tej formy przekazu informacji o ofercie. Niejednokrotnie kampania "gazetkowa" jest wspierana również przez inne media, takie jak radio i telewizja a mimo to gazetka pozostaje podstawowym nośnikiem np. aktualnych promocji. Drukuj ulotki tylko wtedy, gdy masz pomysł, przygotowane materiały i zaplanowany odpowiedni budżet na ten cel. A po wydrukowaniu zbieraj jak najwięcej informacji od swoich klientów. To pozwoli Ci w następnych projektach poprawić błędy i zwiększyć skuteczność.

Potrzebujesz ulotki skutecznie reklamującej Twoją Firmę - zadzwoń teraz tel. 56 697 62 55 lub napisz do nas. Jeśli chcesz otrzymać niższą cenę na usługę projektu i druku, zadzwoń dzisiaj i powołaj się na ten artykuł.

 

 

A
Albert  •  24 lipca 2017, godz. 20:08
Na reklamę wydawałem krocie, a wydatki ciągle rosły. Proste narzędzie, jakim jest calltracker pokazały mi, na jaki rodzaj reklamy nie opłaca się wydawać pieniędzy. Polecam wszystkim szukającym oszczędności.
Dodaj komentarz/pytanie
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Polityka Prywatności
Kometarze i pytania
Kategorie artykułów
Druk Marketing Internet Reklama Media
Ostatnie artykuły
Kalendarze książkowe A5 Business  Format bloku: 148 x 212 mmUkład: DziennyObjętość: 352 stronyJęzy...
Kalendarze 23 września 2021
Kalendarz trójdzielny PREMIUM BŁYSK   Opis produktu: 1. KALENDARZ - wymiar po rozłożeniu 310x78...
Kalendarze 23 września 2021
Kalendarze książkowe A4, tygodniowe Plus Format bloku: 189 x 265 mm Układ: tydzień na dwóch str...
Kalendarze 25 września 2020
Kontakt
AS MEDIA Biuro Promocji i Reklamy
ul. Sądowa 14, 87-300 Brodnica
Tel.: +48 56 697 62 55
+48 60 222 88 33

NIP 874 000 50 62
REGON 870430729

konto Bank Handlowy w Warszawie S.A.
24 1030 0019 0109 8530 0000 7257

Skontaktuj się z nami

Zapraszamy do nas
ul. Sądowa 14
87-300 Brodnica
Godziny pracy

Pn. -pt.: 08:00-15:00

Druk, projekt, strona www? Dzwoń
+48 56 697 62 55
Napisz do nas
logo asmedia
AS MEDIA Biuro Promocji i Reklamy
ul. Sądowa 14, 87-300 Brodnica
+48 56 697 62 55
+48 60 222 88 33

NIP 874 000 50 62
REGON 870430729

konto Bank Handlowy w Warszawie S.A.
24 1030 0019 0109 8530 0000 7257

arrow svg Kontakt

Wszelkie prawa zastrzeżone. asmedia.pl 2024
obrazek cookie Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych i prawidłowego jej funkcjonowania. Możesz zaakceptować pliki cookies lub wyłączyć je w swojej przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.