Od czego zacząć przygotowanie projektu?
Bez pomysłu ani rusz..
Dobry projekt ulotki reklamowej zaczyna się już na etapie pomysłu. Najpierw odpowiedz sobie na pytanie co chcesz osiągnąć drukując ulotkę? Ominięcie tego etapu powoduje to, że wiele ulotek przedstawia ofertę firmy w sposób nieczytelny, niezrozumiały dla odbiorcy. Klient często zadaje sobie pytanie: Co autor miał na myśli? Jeśli przygotowałeś taką właśnie ulotkę, może to być wynikiem braku pomysłu, a nawet, co gorsza, nie określeniem celu jaki chcesz osiągnąć po wydaniu ulotki. Wykorzystanie nawet najbardziej wyrafinowanych technik graficznych, zdjęć, tekstów i rodzaju papieru nie załatwi problemu jaki powstał z powodu braku koncepcji (pomysłu)
Przygotuj materiały
Przygotuj tekst, logo swojej firmy, zdjęcia i inne elementy graficzne, które są elementami Twojego wizerunku. Postaraj się aby materiały były jak najbardziej spójne z tematem ulotki.
Jak zaprojektować ulotkę, żeby klient wziął ją do ręki?
Po prostu zaprojektuj ją tak jakby była kierowana wprost do niego. Opieraj się bardziej na emocjach niż na informacjach. Nie opisuj swojej oferty oznajmiając klientowi co robisz. Napisz o tym jakie potrzeby zaspokoi Twoja oferta, jakie problemy klienta rozwiąże, czyli co klient będzie z tego miał, ze skorzysta z Twojej propozycji. Co przyciąga uwagę? Statystycznie w ciągu 1-3 sekund zapada u odbiorcy decyzja czy ulotka go zainteresuje czy nie. Specjaliści od psychologii i marketingu jednym głosem wymieniają kilka stałych elementów, które mają wpływ na wzbudzenie zainteresowania. Są nimi:
Poświęć trochę czasu na opracowanie przyciągającego uwagę nagłówka. Możesz to również odłożyć na później, ponieważ często nagłówek sam może "wyjść" z tekstu, który będzie umieszczony na ulotce. Mylnym przekonaniem jest to, że ludzie nie lubią czytać. Klienci nie chcą czytać tylko ze względu, że nie zdołałeś ich wystarczająco zainteresować. Zadbaj również o poprawność językową tekstu.
Wybierając ilustracje do swojego projektu spójrz na tę ulotkę oczami klienta. Może masz ochotę wstawić tam zdjęcie swojej wspaniałej firmy, może po prostu zdjęcie produktu? Zastanów się czy zainteresuje klienta akurat to, jak wygląda Twoja Firma, czy zdjęcie produktu przyciągnie jego uwagę? Pamiętaj, że ulotka musi zainteresować klienta a nie Ciebie. Może warto zadbać o to aby zdjęcia były wykonane przez profesjonalistę? Nie ma nic gorszego niż niedoświetlone, rozmazane, źle skadrowane, zniekształcone zdjęcie. Pomińmy często występujący przypadek wykorzystywania zdjęć bez zgody ich autora lub zamieszczania zdjęć z wizerunkiem bez zgody osób na nich występujących. Jeśli decydujesz się na zamieszczenie fotografii pamiętaj, że musi współgrać z tematem ulotki. Zdjęcie nie powinno zakłócać przekazu tylko go uzupełniać i wspierać.
Stosuj czytelny krój czcionki. Częstym błędem jest tu radosna twórczość domorosłych grafików, którzy bez skrępowania ubarwiają tęczą każdy tekst i element w projekcie. Kiedy musisz umieścić jakiś tekst na tle zdjęcia pamiętaj o stosowaniu zasady kontrastu. Twój tekst nie będzie widoczny jeśli np. będą to czerwone litery w czcionce Time New Roman umieszczone np. na tle łąki pełnej maków, prawda?
Wykorzystaj powierzchnię ulotki w racjonalny sposób. Zadbaj o odpowiednie odległości między obiektami. Stosuj zasadę umiaru w dokładaniu kolejnych elementów do projektu. Lepiej pozostawić projekt czytelnym niż wymieszać w nim Twoją ofertę, historię Twojej Firmy i przepis na Twoje ulubione placki ziemniaczane. Raczej nie zwiększy to czytelności. Chyba, że chodzi o ulotkę kulinarną typu: "Jak zrobić placki ziemniaczane w 3 krokach" Układając obiekty staraj się nie umieszczać tekstu lub innych ważnych elementów w pobliżu krawędzi. Nie dość, że wygląda to nieestetycznie to jeszcze może w skrajnych przypadkach zostać przycięte na gilotynie w jednym z ostatnich etapów produkcji w drukarni.
Kiedy ulotka będzie spełniała swoją rolę?
Wtedy gdy Twój klient otrzyma informację o tym co ma zrobić, żeby skorzystać z Twojej oferty. Jeśli już uda Ci się wzbudzić zainteresowanie klienta postaraj się nadać właściwy kierunek jego działaniom. Przygotowując ulotkę do druku koniecznie ustal z drukarnią parametry techniczne druku. Określ nakład, rodzaj papieru, rodzaj druku, terminy odbioru, itp.
PS.Twórz nieszablonowe i odważne projekty, budzące zainteresowanie klienta - Twojego odbiorcy. Jeśli Twoja ulotka znajdzie się wśród innych musi się czymś wyróżniać. Rutyna w projektowaniu nie jest najlepszą metodą tworzenia skutecznego przekazu. Przygotowując projekt staraj się wywołać u czytelnika element zaskoczenia, to pozwala na zyskanie kilku sekund cennego czasu, w których podejmuje on decyzję :czy zapoznać się z ulotką czy ją wyrzucić. Dobrym i sprawdzonym sposobem jest umieszczanie na ulotce dodatkowych zachęt kierowanych do jej odbiorcy, np. dodatkowe rabaty, dostęp do ograniczonej oferty, zaproszenie na pokaz, itp. pozwoli Ci to skontrolować skuteczność działania tego nośnika. Będziesz mógł sprawdzić ilu Twoich klientów zareagowało pozytywnie na Twoją ofertę zamieszczoną na ulotce.
Podstawowe wytyczne niezbędne w celu przygotowania własnego projektu
Rozdzielczość 300 dpi
Kolorystyka obiektów oraz map bitowych CMYK
Format netto (końcowy rozmiar projektu)
zgodny z wymiarem zamówionej ulotki
Format brutto (format powiększony o spad 3 mm)
Czarny tekst nadrukowany
Czcionki zamienione na krzywe
Chcesz zaprojektować i wydrukować ulotkę -zadzwoń teraz 56 697 62 55
NIP 874 000 50 62
REGON 870430729
konto Bank Handlowy w Warszawie S.A.
24 1030 0019 0109 8530 0000 7257
NIP 874 000 50 62
REGON 870430729
konto Bank Handlowy w Warszawie S.A.
24 1030 0019 0109 8530 0000 7257