Wykorzystujesz ulotki w reklamie swojej firmy. Masz przygotowany projekt, który Ci się podoba. Wybierasz agencję reklamową lub drukarnię, która wykonuje dla Ciebie usługę druku. Odbierasz zamówione ulotki i ... no właśnie. Co dalej dzieje się z Twoimi ulotkami? Wykładasz je w swojej firmie, np. na stoliku w korytarzu lub na swoim biurku. A może wynajmujesz młodego i rzutkiego kolportera, który błyskawicznie rozłoży ulotki w skrzynkach pocztowych na terenie całego miasta. Może rozkładasz ulotki w zaprzyjaźnionym sklepie spożywczym, do którego sam chodzisz na zakupy. Wręczasz ulotki osobiście przy każdej wizycie klienta. Twoje ulotki rozdaje przypadkowym klientom wynajęta do tego celu hostessa. Być może Twoje ulotki są insertowane w lokalnej gazecie. A może do kolportażu ulotek wykorzystujesz ...wiatr.
"Rozprowadziłeś" swoje ulotki i czekasz na efekty, a one nie nadchodzą. Na kogo zrzucasz winę? Może na grafika, który źle przygotował projekt, a może na kolportera, który zamiast włożyć ulotkę do skrzynki wrzucił je "hurtowo" do pojemnika na śmieci, może hostessa nie była wystarczająco natarczywa i klienci niechętnie brali Twoje ulotki do ręki, może nakład był za mały, itd. Powody braku sukcesu są różne. Może być jeden główny powód, który przekreśla szansę powodzenia kampanii ulotkowej, ale może być też wiele czynników, które razem wystąpiły.
Jak zwiększyć skuteczność ulotek?
Zacznijmy od podstawy. Dlaczego Twoja ulotka jest nieskuteczna? Przeanalizuj poniżej przedstawione parametry, które powinny dać Ci wstępne określenie przyczyny niepowodzenia w kampanii ulotkowej:
PROJEKT ULOTKI - czy zadbałeś o to, aby projekt Twojej ulotki był wykonany poprawnie? Na tym etapie zazwyczaj warto skupić się na tym, co odbiorca ulotki będzie miał z tego, że po prostu weźmie ją do ręki. Zasady poprawnego projektu opisaliśmy we wcześniejszym artykule. Przypomnij sobie również najczęściej występujące błędy w projektach graficznych. Treść ulotki nie zachęciła klienta do skorzystania z Twojej propozycji, ponieważ zamieściłeś tam zbyt dużo informacji o swojej firmie a za mało korzyści dla odbiorcy. Nie chodzi tu oczywiście o składanie klientom wygórowanych obietnic. Zwróć więc uwagę, czy projekt Twojej ulotki pomaga Ci sprzedać, czy jest tylko listą Twoich usług lub produktów.
PAPIER I JAKOŚĆ DRUKU - estetyka ma znaczenie z dwóch powodów: większość przywiązuje wagę do jakości więc warto zadbać, aby materiał, z którego wykonana została Twoja ulotka był na odpowiednim poziomie, po drugie, estetyka Twojej ulotki może podświadomie wskazywać Twojemu klientowi jakość Twojej oferty Na pewno spotkałeś się z wspaniale wydanymi katalogami np. drogich i ekskluzywnych mebli z profesjonalnie wykonanymi zdjęciami, na wysokiej jakości papierze. Wyobraź sobie dla kontrastu, że te same ekskluzywne meble są przedstawione np. na papierze gazetowym lub podobnym. Czy wtedy te same meble będą się prezentować atrakcyjnie?
NAKŁAD - dokładniejsze dopasowanie nakładu pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze i może mieć wpływ na skuteczność działania. Wiadomym jest, że jeśli drukujesz większą ilość ulotek płacisz więcej, ale koszt pojedynczej ulotki może być znacząco mniejszy. Gdy analizujesz budżet przeznaczony na druk ulotek warto, abyś wziął pod uwagę koszt dotarcia do pojedynczego klienta. Zostawmy na tym etapie samą formę dystrybucji i załóżmy, że odbywa się ona poprawnie. Jeśli Twoje ulotki mają trafić do szerszego grona klientów, np. chcesz poinformować swoich odbiorców o wprowadzeniu do Twojej oferty nowej usługi, warto brać pod uwagę większe nakłady. Oczywiście "więcej" nie musi oznaczać "lepiej". Paradoksalnie małe nakłady dobrze wykonanych i przekazanych klientom ulotek mogą się czasem okazać większą skutecznością.
SPOSÓB KOLPORTAŻU - to może okazać się największą pułapką w jaką wpadają wydawcy ulotek. Czy Ty też masz wrażenie, że ulotki są wszechobecne prawie w każdym miejscu, gdzie przebywają ludzie? To nie jest przypadek. Wiesz, że nawet najbardziej profesjonalnie wydana ulotka będzie tylko kawałkiem papieru z naniesioną farbą drukarską ewentualnie lakierem lub folią, jeśli nie dotrze skutecznie do odbiorcy. Pewnego razu jeden z naszych klientów podczas spotkania wspomniał, że ulotki, które mu przygotowaliśmy ostatnio okazały się niewypałem. Nie pojawił się żaden nowy klient. Zapytałem go wówczas w jaki sposób rozkolportował swoje ulotki i usłyszałem odpowiedź, że rozdał kilka swoim stałym klientom i zostało mu jeszcze trochę ulotek. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że ulotki (dwa pełne kartony, czyli cały nakład 5000 szt.) leżały sobie bezpiecznie ...pod jego biurkiem. Przed dokonaniem wyboru kolportażu zastanów się kim są Twoi klienci. Nie jest żadną tajemnicą, że skuteczność zależy od techniki dotarcia z przekazem, a ta powinna być odpowiednia dla Twojego klienta. Nie ma nic bardziej denerwującego, niż zaśmiecanie otoczenia ulotkami. Są jednak takie ulotki, które klienci chętnie wezmą do ręki. Dlaczego? Dlatego, że ulotka dotarła do nich we właściwym miejscu i czasie. A jak określić ten "właściwy moment"? Nie można matematycznie tego wyliczyć, ale można sprawić, że prawdopodobieństwo sukcesu wzrośnie. W tym celu obserwuj zachowanie Twoich klientów, pytaj w jaki sposób dowiedzieli się o Twojej ofercie, gdzie spotkali się z informacją o Twojej firmie. Te dane po odpowiedniej analizie mogą Ci wskazać najbardziej odpowiedni sposób i czas kolportażu. Np. rozbudowałeś swój warsztat samochodowy i uruchomiłeś nową kabinę do lakierowania nadwozi. Informujesz swoich stałych klientów, że rozszerzyłeś zakres sowich usług, ale chcesz zachęcić większą ilość klientów, aby zaczęli korzystać z Twojej nowej lakierni.
Jaki sposób kolportażu będzie najskuteczniejszy?
Na jaką skuteczność możesz liczyć?
Spotykamy się z różnymi oczekiwaniami. Klienci odbierając gotowe jeszcze pachnące farbą ulotki, mają nadzieję, że po ich rozprowadzeniu otrzymają dużo nowych zamówień. Ulotki są kolportowane i ... no właśnie, wyniki są rozczarowujące. Dlaczego? Przecież mamy 1000 wydrukowanych i rozprowadzonych skrupulatnie ulotek a przyszło do nas zaledwie 5 klientów. Czy ulotki są skuteczne? Tak, są skuteczne, ale tylko wtedy, gdy w tym łańcuszku warunków wszystkie ogniwa są dokładnie ze sobą związane. Projekt (zawartość merytoryczna i poprawność graficzna), rodzaj papieru, nakład, sposób kolportażu. Jeśli 1000 Twoich ulotek poprawnie wykonanych zostało rozprowadzone i zyskałeś 5 klientów to jest dobry wynik! Jak wskazują wyniki wielu badań prowadzonych przez różnorodne instytucje czy firmy marketingowe skuteczność rzędu 0,5% przy ulotkach bezadresowych, kolportowanych publicznie jest tym, czego należy się spodziewać w takim przypadku. Wahania skuteczności ulotek spowodowane są czynnikami, które wymienione zostały powyżej. Najbardziej skuteczne kampanie reklamowe dla ulotek bezadresowych mogą sięgnąć nawet 3-5%. Czyli każde 1000 wydrukowanych ulotek może przynieść Ci 30-50 zamówień, oczywiście pod warunkiem, że trafiłeś do swojego odbiorcy we właściwym czasie i miejscu.
Czy warto zatem drukować ulotki?
Warto korzystać z tej formy reklamy, ponieważ jest ona jeszcze popularnym sposobem przekazywania informacji o ofertach. Na dowód można przytoczyć tu wszechobecne w naszych skrzynkach na listy gazetki, ulotki i foldery drukowane w różnych nakładach przez sieci handlowe oraz mniejsze i większe firmy. Szczególnie te duże sieci handlowe mające rozbudowane struktury działów marketingowych, których zadaniem jest bieżąca kontrola skuteczności gazetek, nie rezygnują z tej formy przekazu informacji o ofercie. Niejednokrotnie kampania "gazetkowa" jest wspierana również przez inne media, takie jak radio i telewizja a mimo to gazetka pozostaje podstawowym nośnikiem np. aktualnych promocji. Drukuj ulotki tylko wtedy, gdy masz pomysł, przygotowane materiały i zaplanowany odpowiedni budżet na ten cel. A po wydrukowaniu zbieraj jak najwięcej informacji od swoich klientów. To pozwoli Ci w następnych projektach poprawić błędy i zwiększyć skuteczność.
Potrzebujesz ulotki skutecznie reklamującej Twoją Firmę - zadzwoń teraz tel. 56 697 62 55 lub napisz do nas. Jeśli chcesz otrzymać niższą cenę na usługę projektu i druku, zadzwoń dzisiaj i powołaj się na ten artykuł.
NIP 874 000 50 62
REGON 870430729
konto Bank Handlowy w Warszawie S.A.
24 1030 0019 0109 8530 0000 7257
NIP 874 000 50 62
REGON 870430729
konto Bank Handlowy w Warszawie S.A.
24 1030 0019 0109 8530 0000 7257