logo asmedia

Reklama zewnętrzna - krótki przewodnik

dodano : 12.05.2014     w kategorii : REKLAMA ZEWNĘTRZNA

Trochę za dużo tej reklamy. Ciekawe czy ktoś w ogóle jeszcze nad tym panuje. W miastach i tych większych i tych mniejszych roi się od radosnej i niczym nie skrępowanej twórczości. Każdy chce mieć "reklamę" w najlepszym punkcie. Każdy chce być zauważony za wszelką cenę. Przypomina mi to scenę z kultowej sagi o Kargulu i Pawlaku, którzy po przybyciu do Ameryki trafiają do polskiej dzielnicy oblepionej wszechobecną reklamą z całym wachlarzem form i treści.

Szyldy, billboardy, kasetony reklamowe, oklejanie witryn, litery przestrzenne...

Reklama zewnętrzna musiała dostosować się również do zmian, jakie nastąpiły w latach 90 ubiegłego wieku. Estetyka i jakość zastosowanych materiałów, dostępność i powszechność stosowanych rozwiązań spowodowały, że każda firma w miarę możliwości swojego budżetu, może zostać zaspokojona przez wyspecjalizowane w reklamie zewnętrznej agencje reklamowe.

SZYLD REKLAMOWY - najprostsza i zarazem najbardziej powszechna forma reklamy zewnętrznej w ostatnim czasie coraz częściej zastępowana elastycznym nośnikiem reklamy, czyli banerem. Szyldy stanowiły do niedawna główną formę przekazu informacji o działalności przedsiębiorcy.  Szyldy zajęły miejsca przy siedzibach firm, na budynkach, przy drogach. W wykonaniu różnorakich szyldów (wykonanych zazwyczaj z blachy stalowej ocynkowanej lub aluminiowej) istnieje duża dowolność, czego wynikiem jest olbrzymi chaos przestrzenny, który z pewnością nie sprzyja dobremu przekazowi. W ostatnich latach nawet organizowano konkursy na najbardziej oszpecone miasta w Polsce. 

KASETON REKLAMOWY - konstrukcja przestrzenna wykonana zazwyczaj z profilu aluminiowego, zaopatrzona w źródło światła (w chwili obecnej ekonomiczne oświetlenie w technologii LED) oraz ekranu z PMMA (popularnego Plexiglasu) oklejonego folią lub pokrytego nadrukiem. Popularność tego nośnika reklamy spowodowała, że siedziby wielu firm zostały "ozdobione podświetlanymi skrzynkami". Ten nośnik jest nadal na tyle popularny, że firmy chętnie z niego korzystają

BANERY REKLAMOWE - najprostsze i najtańsze nośniki reklamy. Powszechność ich stosowania wynika z niewątpliwej zalety, jaką jest cena. Banery wykonane są z tworzywa PVC o gramaturze 300-600 g/m2 W większości przypadków banery posiadają zgrzane na zakładkę boki w których umieszczone są ocynkowane lub nierdzewne oczka montażowe o średnicy 12-16 mm. Prawidłowy montaż i eksploatacja banerów zapewnia wydłużenie ich żywotności. Dla zwiększenia wytrzymałości po wydruku na powierzchnię banera nanosi się laminat powodujący ochronę aplikacji zwłaszcza przy intensywniejszym narażeniu na promienie słoneczne. Banery wykonuje się w formie jedno- lub dwustronnej. O banerach więcej przeczytaj w dziale BANERY.

SIATKA ELEWACYJNA (MESH) - tkanina, którą wykorzystuje się zazwyczaj jako wielkoformatową powierzchnię reklamową. Stanowi doskonały sposób przekazu w przypadku wykonywania np. remontu elewacji budynku. W ostatnim czasie jako naganne oceniane jest stosowanie siatki mesh jako nośnika reklamowego w centrach miast ograniczającego dostęp do światła dziennego mieszkańcom lub użytkownikom obiektu. Zamawiając taki nośnik należy wziąć to pod uwagę.

OKLEJANIE WITYRYN SKLEPOWYCH - wykorzystuje się tu okna i witryny wystawowe sklepów nanosząc folię z aplikacją wykonaną metodą druku lub (teraz coraz rzadziej) wyciętymi ploterowo elementami grafiki. Technologia pozwala na zastosowanie folii, która nie blokuje widoczności wewnątrz obiektu a jednocześnie stanowi czytelny przekaz reklamowy dla odbiorców znajdujących się na zewnątrz. Taką aplikację wykonuje się z folii One Way Vision (OWV) nazywanej popularnie folią siatkową (dziurkowaną)

BILLBOARDY - stosunkowo popularny nośnik reklamy, zlokalizowany zazwyczaj przy trasach samochodowych jako jedno- lub dwustronne wolnostojące konstrukcje o wymiarach co najmniej 2,5 m x 5 m a także w centrach miast na budynkach. Billboardy mogą być dodatkowo wyposażone w system oświetlenia wydłużający czas oddziaływania na odbiorcę w godzinach wieczornych lub pochmurne dni. Jako nośnik służy tu przede wszystkim papier tzw. blue back, mający stosunkowo niewielką żywotność (przy prawidłowym naniesieniu i w zależności od panujących warunków atmosferycznych maksymalna wytrzymałość wynosi ok.2 do 3 miesięcy) Spotkać można również billboardy oklejone folią lub z wykorzystaniem banerów, co znacznie przedłuża ich żywotność.

LITERY PRZESTRZENNE - bardziej kosztowna forma reklamy. Z uwagi na różnorodność technik stosowanych podczas wykonywania można dokonać ogólnego podziału liter przestrzennych.

Rodzaje liter z uwagi na technikę podświetlenia

- litery niepodświetlane - wykonane z dowolnego materiału zazwyczaj PVC, styrodur, stal kwasoodporna, aluminium, plexiglas, płyty warstwowe itp.
- litery podświetlane od tyłu - wykonane z materiałów jak powyżej nie przepuszczających światła
- litery z świetlnym frontem lub świetlnym frontem i bokami  - wykonane zazwyczaj z plexiglasu do podświetleń w różnych kolorach

Rodzaje liter ze względu na technikę mocowania

- litery mocowane bezpośrednio na budynku
- litery montowane na specjalnie przygotowanej do tego konstrukcji

Zastosowanie liter przestrzennych służy bardziej identyfikacji wizualnej niż typowej reklamie. W taki sposób oznakowane są głównie siedziby firm, hoteli, restauracji, banków itp.

REKLAMA WOLNOSTOJĄCA - ze względu na swoją formę stanowi zazwyczaj najdroższy nośnik informacji. Dowolność kształtów i technologii sprzyja uzyskaniu ciekawych efektów (patrz oznakowanie nowoczesnych stacji paliw) Wykonanie zarówno liter przestrzennych jak i wolnostojących tzw. pylonów reklamowych warto powierzyć wyspecjalizowanej firmie, która dysponuje odpowiednim parkiem maszynowym oraz profesjonanymi brygadami montażowymi. 

EKRANY LED - najnowsza i stosunkowo kosztowna forma reklamy (w zależności od wymiarów). Niewątpliwą zaletą jest (w przypadku ekranów pełnokolorowych) dynamiczny przekaz reklamowy z wykorzystaniem animacji, filmu i grafiki statycznej. Wykorzystując taki nośnik największą uwagę należy zwrócić na kontakt odbiorcy z reklamą. W takim przypadku zamieszczanie takiego nośnika np. przy trasie szybkiego ruchu raczej mija się z celem. Dodatkową wadą może być również uciążliwość dla otoczenia spowodowana efektami błysku zwłaszcza w porach wieczornych. Może to wpłynąć na bezpieczeństwo kierowców w przypadku zamieszczenia tego nośnika w sąsiedztwie skrzyżowań.

 

Decydując się na wybór nośnika reklamy zewnętrznej warto wziąć pod uwagę:

- wybór miejsca i wpływ tego wyboru na czytelny i skuteczny przekaz reklamowy
- aspekty techniczne związane z montażem (uzgodnienia techniczne, umowy dzierżawy miejsca, pozwolenia, bezpieczeństwo, itp.)
- estetykę przestrzeni - dopasowanie takiego nośnika, który będzie spełniał swoją rolę jednocześnie nie burząc porządku w bezpośrednim otoczeniu
- możliwości finansowe swojej firmy - jest to na tyle ważny aspekt, że odpowiednie dopasowanie rodzajów nośników pozwoli uniknąć nieporozumień w momencie rozliczenia. W takich sytuacjach warto omówić swoje potrzeby z profesjonalną firmą reklamową, gdzie oprócz dobrej jakości produktów uzyskasz fachowe doradztwo w tej dziedzinie. Pozwoli to również zoptymalizować wydatki i uzyskać możliwie najwyższą skuteczność.  

Komentarze (0)
DODAJ KOMENTARZ / PYTANIE
Twoje imię :
Twój adres email :
Treść komentarza :

@ AS MEDIA Biuro Promocji i Reklamy (2001-2017)