Rozpoczynamy cykl przewodnika po projektowaniu stron internetowych z wykorzystaniem psychologii. W dalszych częściach dowiemy się o tym
Na początku będzie nudno...napiszemy o mózgu klienta. Jakie motywy kierują zachowaniem ludzi? Co sprawia, że klienci chętniej korzystają z Twojej strony? Aby rozwikłać takie pytania musisz na chwilę skupić się na tej części ciała, w której powstają wszystkie procesy decyzyjne -mózgu Twojego klienta. Jak się okazuje nie mamy jednego mózgu tylko trzy odrębne części, z których każda spełnia odrębne zadanie, patrz rys.
Mózg najstarszy (często nazywany gadzim mózgiem) - to najstarsza część naszego aparatu do "przetwarzania danych" Ten obszar odpowiedzialny jest za podstawowe funkcje naszego organizmu. Gadzi mózg bez przerwy zajęty jest ocenianiem naszego otoczenia i wykrywaniem zagrożeń, czyli odpowiedzialny jest za nasze przetrwanie.
Mózg średni limbiczny (emocjonalny) - to ta część, która przetwarza bodźce emocjonalne. To tu zachodzi najwięcej procesów decydujących np. o zakupie.
Kora mózgowa - najmłodsza część mózgu odpowiadająca za rozumowanie i logiczne myślenie. Zachodzące w tej części procesy odpowiadają np. za nasze myślenie, analizę logiczną zdarzeń, mowę, czytanie, odbiór dźwięków itp.
O ile w dwóch najstarszych (z punktu widzenia ewolucji) częściach naszego mózgu większość procesów przebiega bez udziału naszej świadomości, o tyle w korze mózgowej, a zwłaszcza w jej przedniej części (przedczołowej) zachodzą świadome procesy rozumowania i logicznego przetwarzania informacji. Funkcjonowanie wszystkich trzech części naszego mózgu pozwala nam przetrwać, odczuwać emocje i analizować logicznie nasze działanie.
Dla nas jako sprzedawców najważniejszym będzie poznanie nieświadomych zachowań klienta, które podlegają kontroli trzech części mózgu i które odpowiadają za podejmowanie decyzji. W najstarszej części mózgu oraz w mózgu średnim znajdują się tzw. ciała migdałowate, które odpowiadają za nasze emocje i właśnie nim przypisuje się najważniejszą rolę w zakupach. Najczęściej uważamy, że mamy największy wpływ na świadome podejmowanie decyzji o zakupach. Jesteśmy przekonani, że wiemy jak się zachować i jak oceniać sytuację, podczas gdy większość naszych wyborów dokonuje się na poziomie nieświadomym i są przetwarzane przez starsze części naszego mózgu.
Dlaczego nieświadome procesy zachodzące w naszym mózgu są tak ważne?
Jeśli przyjąć ostatnie wyniki badań neurobiologów, można wysnuć wniosek, że korzystając z naszych pięciu podstawowych zmysłów odbieramy w ciągu sekundy ok. 11 mln informacji. Dużo prawda? Ile z tych danych przetwarzamy świadomie? Maksymalnie 40! tak więc rola naszego nieświadomego myślenia jest kluczowa w dziedzinie neuromarketingu. Nieświadomy umysł jest w stanie ocenić co sprawia nam przyjemność, co lubimy. a czego nie darzymy sympatią.
Co zachęci Twojego klienta, który właśnie ogląda Twoją stronę internetową do działania?
Musisz go przekonać! Nie myśl, że tworząc na swojej stronie logiczną prezentację skutecznie zachęcisz go do zakupu, czy zapisania się do newslettera. Większość jego decyzji będzie wynikiem nieświadomego myślenia więc będziesz musiał zaangażować do tego gadzi i średni mózg. Strony, które uważane są za najbardziej skuteczne zawsze angażują trzy mózgi swoich odbiorców. Jak to osiągnąć?
W następnej części napiszemy o technikach wywoływania emocji u klientów odwiedzających stronę.
Jeśli planujesz stworzenie lub przebudowę swojej strony internetowej zadzwoń tel. 56 697 62 55 lub napisz do nas.
NIP 874 000 50 62
REGON 870430729
konto Bank Handlowy w Warszawie S.A.
24 1030 0019 0109 8530 0000 7257
NIP 874 000 50 62
REGON 870430729
konto Bank Handlowy w Warszawie S.A.
24 1030 0019 0109 8530 0000 7257