Projekty graficzne

Projektowanie ulotek - błędy grafików

13 czerwca 2014 0 komentarzy
Obrazek wpisu Projektowanie ulotek - błędy grafików

Oddając do druku projekt ulotki zależy Ci na tym, aby drukarnia wykonała produkt zgodnie z tym co zostało zaprojektowane. Aby ten proces przebiegł bez zakłóceń musisz przestrzegać kilku najważniejszych zasad. Zakładam, że korzystasz z drukarni, która dysponuje nowoczesnym i sprawnym parkiem maszynowym, który zapewnia utrzymanie przyzwoitego poziomu prac, terminów, transportu. Ulotki projektowane przez profesjonalnego grafika zapewniają Ci otrzymanie projektu przygotowanego zgodnie z zasadami prac drukarskich. A co jeśli projekt graficzny wykonujesz we własnym zakresie? Poniżej znajdziesz kilka błędów najczęściej popełnianych przez grafików:

1. SPAD DRUKARSKI - projekt bez spadu drukarskiego, tzn. bez dodatkowego materiału graficznego wychodzącego poza rozmiar ulotki 3-5 mm. Brak spadu powoduje to, że po obcięciu pracy na gilotynie na ostatnim etapie produkcji pozostaną białe paski o różnej szerokości. Wynika to z tolerancji wymiarowej z jaką przycinają nożyce gilotynowe.

2. TEKST - w przypadku tekstu najczęściej można spotkać kilka błędów:

  • tekst nie zamieniony na krzywe - w przypadku zamknięcia edycji tekstu, po sprawdzeniu jego poprawności, należy przekształcić go w krzywe. Zapobiega to "wysypaniu" czcionek po otwarciu projektu w drukarni. Czasem dla pewności warto przygotować podgląd dla drukarni w postaci np. jpg, który pomoże drukarzowi porównać czy czcionka zastosowana w projekcie nie zmieniła np. swojego kroju. Najpewniej będzie jeśli na ostatnim etapie projektowania zamienisz wszystkie znaki tekstowe w zbiór krzywych.
  • tekst umieszczony na bitmapach (zdjęciach) lub na innych obiektach graficznych. Tu zachowaj szczególną ostrożność. Oczywiście umieszczanie napisów na tle np. nieba nie jest błędem, ale zastosowanie się do poniższych porad pozwoli uniknąć kłopotów np. z czytelnością.

Pamiętaj:

  • wybierz czytelny krój czcionki - wszelkiego rodzaju upiększone czcionki stosuj z umiarem i tylko tam, gdzie to jest uzasadnione
  • koloruj tekst stosując zasadę kontrastu, czyli np. nie umieszczaj żółtego tekstu na błękitnym tle, ponieważ uzyskasz tzw. gryzienie kolorów, stosuj raczej ciemne, nasycone kolory na jasnych tłach lub (rzadziej) bardzo jasne kolory czcionek na ciemnym nasyconym tle
  • używaj kolorów tekstu oszczędnie. Normą jest stosowanie maksymalnie 2 kolorów tekstu na projekcie. Wykorzystuj kolory wg własnego uznania, ale na pewno bardziej profesjonalnie będzie wyglądał projekt, gdy powstrzymasz się od tęczowych czcionek.
  • nie umieszczaj tekstu na kluczowych elementach zdjęcia, które są ważne z punktu widzenia odbiorcy, np. wtedy gdy głównym elementem jest wygląd produktu ze wszystkimi jego szczegółami
  • wielkość tekstu ma kluczowe znaczenie. Tu też obowiązują pewne zasady. Nie stosuj więcej niż 2-4 wielkości czcionek. Określając ich wielkość bierz pod uwagę ważność zdań. Uzyskasz w ten sposób lepszą czytelność
  • NIE PISZ SAMYMI WERSALIKAMI (MAJUSKUŁAMI) TAK NAPISANY TEKST STANOWI DLA ODBIORCY UTRUDNIENIE W CZYTANIU i jest przez wielu uważany jako wykrzyczany i nieuprzejmy ton. Używanie wersalików (samych wielkich liter) np. na formach internetowych, czy w korespondencji (również w projektach) nie jest tolerowane przez odbiorców, moderatorów i inne osoby. Nawet jeśli bardzo chcesz zwrócić na coś uwagę stosuj szeroko dostępne narzędzia edytorskie, np. akapity, pogrubienia, pochylenia itp. Pamiętaj tylko, że nadmiar takich "wyróżnień" nie zwiększy skuteczności tekstu
  • Pisz poprawnie, zgodnie z zasadami gramatycznymi i ortograficznymi. Poprawna pisownia to wyraz szacunku dla odbiorcy. Warto trzymać się tych zasad, jeśli zależy Ci na dobrym odbiorze

3. EFEKTY GRAFICZNE - Stosowanie efektów graficznych w projektach może wzbogacić Twoją ulotkę. Podchodź jednak do tego z wielką rozwagą. Stosuj tylko takie efekty graficzne, które nie wzornik kolorówzakłócą przekazu. Zabawa z efektami może skończyć się w skrajnych przypadkach zmarnowaniem pieniędzy na druk. Oczywiście polecam eksperymentowanie i świadome wykorzystywanie dobrodziejstw techniki.

4. ROZDZIELCZOŚĆ OBRAZÓW (map bitowych) - jeśli masz do dyspozycji zdjęcie, którego rozdzielczość jest zbyt niska, tzn. poniżej standardowego 300 DPI odpuść sobie to zdjęcie, nawet wtedy, gdy nie posiadasz innego. Pamiętaj, że rozdzielczości nie można "sztucznie napompować", czyli np. ze zdjęcia, które nawet świetnie wygląda na stronie www nie wygenerujesz fotografii gotowej do druku. Każda profesjonalna drukarnia wyśle do Ciebie ostrzeżenie, że plik nie nadaje się do druku ze względu na zbyt niską rozdzielczość zdjęć.

5. SZPAROWANIE ZDJĘĆ - odcinanie elementów zdjęcia, które są zbędne. Jeśli chcesz uzyskać ciekawy efekt w swoim projekcie możesz sięgnąć po narzędzie do "szparowania" zdjęcia. Tu potrzebna jest cierpliwość a czasem intuicja, ponieważ niedokładne obcięcie krawędzi zdjęcia lub co gorsza wycięcie zbyt wielu elementów lub pozostawienie zbędnych elementów będzie widoczne na Twojej ulotce od razu. Poszarpane krawędzie zdjęcia lub np. modelka z uciętą dłonią nie uatrakcyjnią Twojego projektu, nawet jeśli sama modelka będzie bardzo atrakcyjna.

6. KOMPOZYCJA PROJEKTU - Zadbaj o racjonalne wykorzystanie powierzchni. Nie upychaj swojego projektu zbyt dużą ilością elementów. Jeśli dysponujesz nawet wieloma ciekawymi materiałami: zdjęciami, obszernymi informacjami, nie umieszczaj wszystkiego na jednej stronie. Jeżeli musisz ująć wiele informacji rozważ zwiększenie objętości swojego projektu. Projektuj z umiarem. Da Ci to więcej swobody i uczyni projekt przyjemniejszym w odbiorze.

7. ZNIEKSZTAŁCENIA CZCIONEK  I OBRAZÓW - Jeśli nie chcesz, żeby zdjęcia umieszczone na Twoim projekcie wyglądały jak z westernu odpuść sobie rozciąganie ich tylko w jednym kierunku. Nieproporcjonalnie rozciągnięte zdjęcia ciągnione tylko w pionie, bądź tylko w poziomie zapewnią Twojemu projektowi "Galerię frankensteinów, jajogłowych, bądź otyłych" Ta sama zasada dotyczy tekstu. Czcionki po to zostały zaprojektowane w różnych krojach aby ich nie zniekształcać. Wyjątkiem mogą być zaplanowane zniekształcenia tekstu, np. dopasowanie tekstu do ścieżki, jako zamierzony efekt. Bądź jednak ostrożny w takich przypadkach.

8. PAPIER - Może nie dotyczy to bezpośrednio błędów grafików, ale warto zawsze wziąć pod uwagę rodzaj papieru na którym będzie wykonana praca. Wyobraź sobie, że zależy Ci na soczystym atrakcyjnym projekcie, w którym zdjęcie będzie ogrywało główną rolę, np. będzie to zdjęcie biżuterii, czy zegarka. Wykonasz fantastyczny projekt a zostanie to wydrukowane na szarym papierze gazetowym. Jaki będzie odbiór Twojej reklamy? Marny. Oczywiście nie mam nic przeciwko reklamom gazetowym, jednakże warto zapoznać się z rodzajami papieru zanim dokona się właściwego wyboru.

Na koniec najważniejsza rada. Zadbaj o schludność swoich projektów, ale nie obawiaj się eksperymentowania. Chcesz skutecznie przebić się w gąszczu innych ulotek, plakatów, folderów - wyróżnij się. Pamiętaj tylko o kilku najważniejszych zasadach, które tu wymieniłem.

Jeżeli będziesz potrzebował pomocy przy projektowaniu i wydrukowaniu zadzwoń 56 697 62 55 lub napisz do nas.

 






Dodaj komentarz/pytanie
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Polityka Prywatności
Kometarze i pytania
Kategorie artykułów
Druk Marketing Internet Reklama Media
Ostatnie artykuły
Gadźety w kampanii reklamowej mogą być bardzo skutecznym narzędziem marketingowym, jeśli są dobrze ...
Druk 26 lipca 2024
Gadźety w kampanii reklamowej mogą być bardzo skutecznym narzędziem marketingowym, jeśli są dobrze ...
Gadżety reklamowe 26 lipca 2024
Logo firmy to nie tylko graficzny znak rozpoznawczy; to kluczowy element tożsamości marki, który od...
Reklama 9 maja 2024
Kontakt
AS MEDIA Biuro Promocji i Reklamy
ul. Sądowa 14, 87-300 Brodnica
Tel.: +48 56 697 62 55
+48 60 222 88 33

NIP 874 000 50 62
REGON 870430729

konto Bank Handlowy w Warszawie S.A.
24 1030 0019 0109 8530 0000 7257

Skontaktuj się z nami

Zapraszamy do nas
ul. Sądowa 14
87-300 Brodnica
Godziny pracy

Pn. -pt.: 08:00-15:00

Druk, projekt, strona www? Dzwoń
+48 56 697 62 55
Napisz do nas
logo asmedia
AS MEDIA Biuro Promocji i Reklamy
ul. Sądowa 14, 87-300 Brodnica
+48 56 697 62 55
+48 60 222 88 33

NIP 874 000 50 62
REGON 870430729

konto Bank Handlowy w Warszawie S.A.
24 1030 0019 0109 8530 0000 7257

arrow svg Kontakt

Wszelkie prawa zastrzeżone. asmedia.pl 2024