Oddając do druku projekt ulotki zależy Ci na tym, aby drukarnia wykonała produkt zgodnie z tym co zostało zaprojektowane. Aby ten proces przebiegł bez zakłóceń musisz przestrzegać kilku najważniejszych zasad. Zakładam, że korzystasz z drukarni, która dysponuje nowoczesnym i sprawnym parkiem maszynowym, który zapewnia utrzymanie przyzwoitego poziomu prac, terminów, transportu. Ulotki projektowane przez profesjonalnego grafika zapewniają Ci otrzymanie projektu przygotowanego zgodnie z zasadami prac drukarskich. A co jeśli projekt graficzny wykonujesz we własnym zakresie? Poniżej znajdziesz kilka błędów najczęściej popełnianych przez grafików:
1. SPAD DRUKARSKI - projekt bez spadu drukarskiego, tzn. bez dodatkowego materiału graficznego wychodzącego poza rozmiar ulotki 3-5 mm. Brak spadu powoduje to, że po obcięciu pracy na gilotynie na ostatnim etapie produkcji pozostaną białe paski o różnej szerokości. Wynika to z tolerancji wymiarowej z jaką przycinają nożyce gilotynowe.
2. TEKST - w przypadku tekstu najczęściej można spotkać kilka błędów:
Pamiętaj:
3. EFEKTY GRAFICZNE - Stosowanie efektów graficznych w projektach może wzbogacić Twoją ulotkę. Podchodź jednak do tego z wielką rozwagą. Stosuj tylko takie efekty graficzne, które nie zakłócą przekazu. Zabawa z efektami może skończyć się w skrajnych przypadkach zmarnowaniem pieniędzy na druk. Oczywiście polecam eksperymentowanie i świadome wykorzystywanie dobrodziejstw techniki.
4. ROZDZIELCZOŚĆ OBRAZÓW (map bitowych) - jeśli masz do dyspozycji zdjęcie, którego rozdzielczość jest zbyt niska, tzn. poniżej standardowego 300 DPI odpuść sobie to zdjęcie, nawet wtedy, gdy nie posiadasz innego. Pamiętaj, że rozdzielczości nie można "sztucznie napompować", czyli np. ze zdjęcia, które nawet świetnie wygląda na stronie www nie wygenerujesz fotografii gotowej do druku. Każda profesjonalna drukarnia wyśle do Ciebie ostrzeżenie, że plik nie nadaje się do druku ze względu na zbyt niską rozdzielczość zdjęć.
5. SZPAROWANIE ZDJĘĆ - odcinanie elementów zdjęcia, które są zbędne. Jeśli chcesz uzyskać ciekawy efekt w swoim projekcie możesz sięgnąć po narzędzie do "szparowania" zdjęcia. Tu potrzebna jest cierpliwość a czasem intuicja, ponieważ niedokładne obcięcie krawędzi zdjęcia lub co gorsza wycięcie zbyt wielu elementów lub pozostawienie zbędnych elementów będzie widoczne na Twojej ulotce od razu. Poszarpane krawędzie zdjęcia lub np. modelka z uciętą dłonią nie uatrakcyjnią Twojego projektu, nawet jeśli sama modelka będzie bardzo atrakcyjna.
6. KOMPOZYCJA PROJEKTU - Zadbaj o racjonalne wykorzystanie powierzchni. Nie upychaj swojego projektu zbyt dużą ilością elementów. Jeśli dysponujesz nawet wieloma ciekawymi materiałami: zdjęciami, obszernymi informacjami, nie umieszczaj wszystkiego na jednej stronie. Jeżeli musisz ująć wiele informacji rozważ zwiększenie objętości swojego projektu. Projektuj z umiarem. Da Ci to więcej swobody i uczyni projekt przyjemniejszym w odbiorze.
7. ZNIEKSZTAŁCENIA CZCIONEK I OBRAZÓW - Jeśli nie chcesz, żeby zdjęcia umieszczone na Twoim projekcie wyglądały jak z westernu odpuść sobie rozciąganie ich tylko w jednym kierunku. Nieproporcjonalnie rozciągnięte zdjęcia ciągnione tylko w pionie, bądź tylko w poziomie zapewnią Twojemu projektowi "Galerię frankensteinów, jajogłowych, bądź otyłych" Ta sama zasada dotyczy tekstu. Czcionki po to zostały zaprojektowane w różnych krojach aby ich nie zniekształcać. Wyjątkiem mogą być zaplanowane zniekształcenia tekstu, np. dopasowanie tekstu do ścieżki, jako zamierzony efekt. Bądź jednak ostrożny w takich przypadkach.
8. PAPIER - Może nie dotyczy to bezpośrednio błędów grafików, ale warto zawsze wziąć pod uwagę rodzaj papieru na którym będzie wykonana praca. Wyobraź sobie, że zależy Ci na soczystym atrakcyjnym projekcie, w którym zdjęcie będzie ogrywało główną rolę, np. będzie to zdjęcie biżuterii, czy zegarka. Wykonasz fantastyczny projekt a zostanie to wydrukowane na szarym papierze gazetowym. Jaki będzie odbiór Twojej reklamy? Marny. Oczywiście nie mam nic przeciwko reklamom gazetowym, jednakże warto zapoznać się z rodzajami papieru zanim dokona się właściwego wyboru.
Na koniec najważniejsza rada. Zadbaj o schludność swoich projektów, ale nie obawiaj się eksperymentowania. Chcesz skutecznie przebić się w gąszczu innych ulotek, plakatów, folderów - wyróżnij się. Pamiętaj tylko o kilku najważniejszych zasadach, które tu wymieniłem.
Jeżeli będziesz potrzebował pomocy przy projektowaniu i wydrukowaniu zadzwoń 56 697 62 55 lub napisz do nas.
NIP 874 000 50 62
REGON 870430729
konto Bank Handlowy w Warszawie S.A.
24 1030 0019 0109 8530 0000 7257
NIP 874 000 50 62
REGON 870430729
konto Bank Handlowy w Warszawie S.A.
24 1030 0019 0109 8530 0000 7257